Stubenitsky

Zadelmakerij & Ruitersport

Historie

C.J. Stubenitsky werd rond 1900 opgericht. Het begon met het vervaardigen en herstellen van tuigen en aanverwante artikelen. Later breidde de werkzaamheden zich uit met een autobeklederij en een zeilmakerij. De vraag naar zadels, tuigage en rijkleding werd groter, en zo werd er een begin gemaakt met de Zadelmakerij/Ruitersportzaak. Tot op de dag van vandaag worden er vele reparatie en aanpassingen uitgevoerd met de vakkundigheid, verworven van vader op zoon.

Tegenwoordig is de zadelmakerij in handen van de vijfde generatie.

Zadel

De historie van C.J. Stubenitsky

Het was Jan Stubenitsky die destijds, rond 1900 zijn brood verdiende met het vervaardigen en herstellen van tuigen en aanverwante artikelen. Er was nog geen sprake van een winkel, maar van een paard en wagen, waarmee hij de boeren en tuinders langsging om ter plaatse reparaties uit te voeren aan het harnachement of om een nieuw tuig of hoofdstel te verkopen. De meeste tuinders en boeren werkten immers met paarden. Zijn werkgebied strekte van Heemskerk en omstreken tot in de Zaanstreek en Alkmaar en omstreken. Zo kon het gebeuren dat hij op maandag vertrok met een zwart paard voor de kar en enkele dagen later huiswaarts keerde met een bruin paard. Dit omdat hij of de zwarte had verkocht of geruild en daarmee weer een paar centen kon verdienen.

Zijn zoon Chris heeft in de jaren dertig een permanente plek verworven op de Rijksstraatweg 1D, in een voormalige aardappelopslag. Daar konden de boeren en tuinders op weg naar de veiling op het meerplein de reparatie werkzaamheden langsbrengen en een paar dagen later weer ophalen. De werkzaamheden hadden zich inmiddels uitgebreid met een autobeklederij en een zeilmakerij, daar de automobielen zich meer en meer lieten zien in het straatbeeld. Vervangen van de bekleding en hele interieurs waren orde van de dag. Ook de industrie maakte gebruik van de vakkennis van de heren Stubenitsky. De Hoogovens liet ook talloze reparaties aan de bekledingen van de voertuigen uitvoeren en ook flexibele verbindingen tussen machinedelen werden van leer vervaardigd en uitgedacht. Denk hierbij aan harmonika achtige balgen welke konden varieren van klein tot manshoge exemplaren.